Jolanda Prinsen Princessehof Leeuwarden 1975

Jolanda Prinsen Princessehof Leeuwarden 1975

 

Jolanda Prinsen Princessehof Leeuwarden 1975

 

Jolanda-Prinsen-Princessehof-Leeuwarden-1975

Jolanda-Prinsen-Princessehof-Leeuwarden-1975

Jolanda Prinsen breien

‘punniktafel’

‘punniktafel’

Jolanda Prinsen punikken

‘punniktafel’

 

Jolanda Prinsen breien

Jolanda Prinsen breien

 

Jolanda-Prinsen-Princessehof-Leeuwarden-1975

Jolanda Prinsen breien

Jolanda Prinsen breien

Jolanda Prinsen breien

Jolanda Prinsen breien

 

1974-10-11-LC Jolanda Prinsen Princessehof Leeuwarden 1974

 

„Kruip door, sluip door” in Princessehof Samenspel van kunstnijverheid

de friese galerij door guus hellegers en sikke doele

Het is niet de eerste keer dat het Princessehof erin slaagt binnen haar muren een soort totaal-theater op gebed van kunstnijverheid te realiseren. Een totaal theater waarin alle eventuele betrokkenen hun specialiteit mogen laten zien: de professionele kunstenaar naast de oprechte nietsvermoedende amateur, het verleden naast het heden, de kunst van veraf en van dichtbij; en waar bovendien oude en nieuwe technieken worden getoond. Zo ook nu. In de tentoonstelling ‘Kruip door, sluip door, worden — in hechte samenwerking met o.a. De Ploeg in Bergeijk en enige kunstenaars en musea — de textiele technieken van zeer uiteenlopende kanten bekeken. De Ploeg met haar vele ontwerpers draagt wel het meeste materiiaal aan: forse markante ontwerpen in grote verscheidenheid van voorstelling en’ motief, maar, bovendien, en dat is misschien wel het meest interessant, in enorm veel technieken.
De Ploeg, aanvankelijk een uitgesproken weverij bij wie geen weeftechniek onbesproken blijft, is ook gaan experimenteren met het bedrukken van haar stoffen. Drukken, zowel in vol kleur als in raster waardoor fijnere nuanceringen mogelijk worden, op zware en op transparante stoffen, drukken gecombineerd met verscheidene weeftechnieken.
Naast deze prachtige stofontwerpen liggen tegeltableaus van diverse bekende fabrikanten. De siertegel kent immers hetzelfde probleem als de machinaal bewerkte stof: het steeds terugkerende motief. De Italiaanse verfijning, de Franse slag en de Hollandse nuchterheid Worden in deze reeks subtiel benadrukt. *
Johan van Loon de keramist is, als oud-vormgever van De Ploeg, weer opnieuw met het weefwerk bezig. Het grote verschil met vroeger is dat hij zijn weefsels nu maakt van wit en geglazuurd aardewerk. Een soort monsterlappen in een lijstje. Verrassend mooi van motief en materiaal.
Harry Boom past textiele technieken toe met doorzichtig plasticfolie op sterk vergrote formaten. Door de materiaalkeuze steekt het wel heel bijzonder af tegen het moderne abstrakte wandkleed: iin en achter het transparante weefsel spelen vormen, ontstaan door de comibnatie met papier of zwarte zijde, een fascinerend sobere rol.
Jolanda Prinsen Is meer de objectenkunstenares die haar motieven vindt binnen de textiele mogelijkheden. Een punniktafel produceert een streng van ongeveer dertig centimeter doorsnede. De houten knoop — een enorme vergroting van enige breisteken — is prachtig vervaardigd.
Elders in het gebouw laat het museum hedendaags breiwerk van amateurs zien naast textieltechnieken die elke vrouw die zich vroeger respecteerde toch wel goed moest beheersen. Zo zijn er broddel- en merklappen van kinderen maar ook voorbeelden van verstel- en stopwerk, van borduur- en kanttechnieken. Niet alleen voor de gewone museumbezoeker, maar ook voor de velen wier belangstelling tegenwoordig uitgaan van keramische en textiele technieken als vormen van vrijetijdsbesteding zal dit een hoogst inspirerende tentoonstelling zijn. (gh) Princessehof, Leeuwarden. Tot 2 december.
Nico Verhoeven: „Chinees gezin”, blauwe figuurtjes die doen denken aan porceleinen poppetjes.

 

1974-09-18-LC Jolanda Prinsen Princessehof Leeuwarden 1974